Selecteer een pagina

Ontwikkelen van een fundamentele content strategie

De mogelijkheden waar via je jou content kan verspreiden zijn eindeloos. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, de kanalen en mogelijkheden zijn eindeloos. Het ontwikkelen van een doordachte content strategie kan beginnen!

Zoals je weet, is unieke content van groot belang om online resultaten te boeken. Het binden van jouw doelgroep aan je merk gebeurt niet vanzelf. Het verbetert de online vindbaarheid, helpt (potentiele) klanten bij het vinden van de juiste informatie en het resulteert in betere resultaten voor jouw onderneming.

Het schrijven van een doordachte content strategie biedt uitkomst en houvast, in de dynamische content wereld vol met algoritmes, verschillende mensen en verschillende merken. Wees onderscheidend.

Content als effectief marketinginstrument

Het ontwikkelen van content is kostbaar, de tijd die je investeert in het maken van content is groot. Maar, goede content is noodzakelijk en levert ook veel op:

Door sterke en onderscheidende content laat je zien wie je bent, wat je specialisme is en betrek je je doelgroep op een laagdrempelige manier bij wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Content helpt bij het creëren van jouw online identiteit.

Kwalitatieve content realiseert meer online exposure, vindbaarheid en traffic. Het levert hogere (organische) posities op in de zoekresultaten van zoekmachines.

Het verzorgen van relevante en waardevolle content is van groot belang, zeker bij oriëntatie door een klant of bij het werven van leads (lead nurturing)

Kortom, een contentstrategie is een noodzakelijke houvast voor online resultaat en een verstandige marketinginvestering.

Hoger scoren in de zoekresultaten

Content speelde al een langere tijd een belangrijke rol bij het bepalen van rankings en was het distributiekanaal en gebruikte strategie voor organische groei in websitebezoekers. Zoekmachines als Google hechten vandaag de dag nog meer waarde aan eerlijke en waardevolle content. Dus geen commerciële rompslomp, maar waardevolle blogs, whitepapers, e-books en cases.

Het algoritme van Google moet je zien als een wiskunde formule, die resultaten rangschikt naargelang bepaalde variabelen in de formule. Op deze manier bepaalt het algoritme hoe waardevol en relevant een pagina is, en in hoeverre deze voldoet aan de zoekopdracht van de gebruiker. Op deze manier is de missie van Google informatie eerlijk te organiseren zodat het toegankelijk en bruikbaar is voor elke gebruiker.

Als content strateeg is het van levensbelang dat je afstapt van het te commerciële denken, waardoor de essentie van je content verloren gaat. Je wilt immers je passie, succes of cases delen met je leads, klanten of websitebezoekers. Houd vast aan deze essentie, als je content aan het maken bent.

Het zijn niet de aantallen die tellen…

Helaas hebben steeds meer bedrijven dit trucje door. Steeds meer bedrijven weten dat waardevolle blogs het goed doen, of dat specifieke content tijdens het aankoopproces doorslaggevend of ondersteunend kan zijn in de uiteindelijke beslissing van een klant.

Wil je de wedstrijd niet verliezen, dan kun je niet meer achterblijven. Je moet wel aan de slag met het maken van waardevolle content. Video’s, vlogs, blogs, whitepapers, cases: alles passeert de revue en komt langs in jouw content planning én die van je concurrenten én die van je niet-concurrenten. Iedereen doet hetzelfde trucje. Dit werkt niet meer. Opereer daarom in jouw niche en showcase jouw specialisme, of doe iets wat iemand anders nog nooit heeft gedaan.

Het gevaar van alle stukken content op het wereldwijde web is nu, dat er straks meer content is dan dat er wordt geconsumeerd. Men noemt dit ‘content shock’.
Waardevolle content creëren gaat vandaag de dag veel meer over kennis en kunde delen met anderen en het creëren van doordachte marketingcampagnes, dan het delen van specifieke aanbiedingen of het schreeuwen van USP’s.

Hoe ontwikkel je een content strategie?

Door de enorme content overvloed ben je bijna verplicht een goede content strategie te hanteren. Het is in ieder geval een goede houvast. Een vaste werkstructuur is dus wel zo handig. Zeker omdat content vandaag de dag niet meer via één kanaal alleen wordt verspreid. Vraag je af waar je doelgroep aanwezig is en waar je jouw content en content strategie het best op kan toepassen.

Afhankelijk van de behoefte van jouw klant en de doelen die je voor jezelf stelt, ontwikkel je een plan van aanpak en verdeel je de taken. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Wie ontwikkelt de content en wie zorgt voor de analytische gegevensverwerking?

10 tips voor een succesvolle content strategie

Het begrip content strategie lijkt soms ver gezocht, en wat heb je er aan als je het volstopt met moeilijke termen? Een content strategie werkt alleen als je het kunt toepassen in je dagelijkse activiteiten in het online landschap. Daarom geef ik je 10 tips welke je gemakkelijk voor jezelf kunt beantwoorden, en naar aanleiding van de antwoorden kunt sturen op effectievere online campagnes, online presence, social copy of activiteiten.

1. Wie is jouw doelgroep?

Beantwoord voor jezelf de vraag wie nu daadwerkelijk je doelgroep is. Wat zijn hun behoeften. Je wilt content creëren welke voldoet aan het verwachtingsmanagement van je doelgroep. Alleen op deze manier gaan ze erop reageren, liken, delen en lezen ze bijvoorbeeld je blogpost. Op deze manier weet je ook beter wat werkt en wat absoluut niet werkt of waar jouw doelgroep een afkeer tegen heeft.

2. Wat is je kernboodschap?

Nu je weet wie je doelgroep is, kan je specifiek gaan inspelen op het verwachtingsmanagement van jouw klant of fan. De kernboodschap bepalen van jouw business is moeilijker dan het lijkt. Het is te vergelijken met een elevatorpitch. Je moet in 2-3 korte zinnen uitleggen wie je bent, waar je voor staat en wat je doet. Op deze manier kun je kort de rode draad beschrijven van jouw business en je klant overtuigen. Een nog kortere versie is een oneliner. Een oneliner is het precieze midden van jouw business en beschrijf in één zin allesomvattend wat je doet, wie je bent en waar je voor staat. Super sjiek om te gebruiken in je algehele communicatie en call to actions.

3. Stel je gebruiker centraal

De wijze waarop de zoekmachines kijken naar content, verschilt niet veel meer met die van een menselijke bezoeker. Content maak je voor je klant en moet dus alle kennis en kunde bevatten die je in huis hebt. Ook hier kunnen concurrenten en andere bedrijven jouw strategie kopiëren, maar, niet iedereen heeft dezelfde kennis en kunde over hetzelfde onderwerp.

Als jij een nieuwsitem leest of als je vroeger een studieboek moest lezen, lees je deze omdat je iets te weten wilt komen over een bepaald onderwerp of omdat je je interesseert erin. Belangrijk is daarom dat jouw content relevant is voor de behoeften van jouw doelgroep. Ben je een online marketing platform, deel dan nieuwe en relevante ontwikkelingen in het online marketing landschap, deel je successen en laat je klanten spreken. Schrijf je content hoe je het een ander ook zou vertellen.

4. Maak duidelijke afspraken over de redactie

Je hebt diverse kanalen waar via je je content distribueert. Hanteer een continu proces welke je vast hanteert, telkens bij publicatie van content. Je zult zien dat dit helpt!

Is er geen content marketeer in jouw team, dan valt het vaak op dat de verantwoordelijkheid over het publiceren, beheren en reageren onduidelijk is. Om rust en duidelijkheid te creëren, adviseren wij voor ieder kanaal een persoon eindverantwoordelijk te maken. Door het geven van deze verantwoordelijkheden voelen medewerkers zich gevleid en dat leidt tot zeer positieve prestaties.

5. Kies zorgvuldig een aantal relevante onderwerpen

Je wilt jezelf als bedrijf duidelijk profileren zodat het voor je doelgroep duidelijk is wie je bent en waar je voor staat. Als je content gaat publiceren dan is het raadzaam om eerst de belangrijkste onderwerpen te definiëren. Waar wil je de focus op leggen? Wij adviseren om per jaar niet meer dan 3-4 grote onderwerpen aan te snijden. De onderwerpen mogen verder breed ingestoken worden zodat het niet de creativiteit belemmert.

6. Maak het specifiek

Alright je kernboodschap heb je geformuleerd en de thema’s heb je samengesteld. Nu is het tijd om een lijst met mogelijke blogs, publicaties samen te stellen. Maak je content niet te algemeen, ontwikkel content voor een specifieke doelgroep of voor een specifieke periode en verdeel je content desnoods in diverse categorieën over een bepaalde tijd.

Om in te schatten welke content het beste werkt, kun je onderzoek verrichten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vergelijkbare content op jouw thema’s, of welke content je concurrenten plaatsen en analyseer welke specifieke onderwerpen het meest gedeeld worden. Ontwikkel op deze manier je eigen identiteit.

7. Gebruik een inhaakkalender

Let goed op nationale feestdagen en evenementen. Welke evenementen of jaarlijkse festiviteiten dragen bij aan het ontwikkelen van content? Het maken van een planning en het kijken naar herhaaldelijke gebeurtenissen helpt je om tot goede ideeën te komen. Evenementen waar je bijvoorbeeld rekening mee dient te houden:

  • Feestdagen
  • Branche gerelateerde evenementen (bijvoorbeeld beurzen)
  • De dag van… (bijvoorbeeld Werelddierendag)
  • De week van.. (bijvoorbeeld de boekenweek)
  • Jubileums van het bedrijf

Deel jouw successen en samenwerkingen met je partners met jouw fans. Een voorbeeld: een tuinmeubelenzaak ging verhuizen van locatie X naar locatie Y, een paar meter verderop. Om de doelgroep te bereiken en duidelijk te maken dat ze gingen verhuizen, hebben ze alle online platformen ingericht op de verhuizing. Het delen van waar je je mee bezighoudt zorgt voor betrokkenheid. Niet foto’s van verhuisdozen, maar ludieke en informele content die betrokkenheid creëert. Die werkt! Toen even later berichten geplaatst werden omtrent de grote opening en het online event werd aangemaakt, is de exposure binnen één week verdubbeld.

8. Wees flexibel

Een vaste structuur in de ontwikkeling en samenstelling van je content is goed, maar zorg dat je flexibel bent in je planning. De beste prestaties worden behaald op onverwachte momenten door in te spelen op recente gebeurtenissen.

Durf op dergelijke momenten. Af te springen van bepaalde planningen en in te spelen op de actualiteit. Zoekmachines als Google belonen ook nog eens een keer websites die up-to-date zijn. Verouderde informatie vindt Google van mindere kwaliteit en geeft het lagere posities in de zoekresultaten aan.

9. Richt je ook op de lange termijn

De makkelijkste manier om content te creëren, is door je te richten op de actualiteit. De actualiteit bepaalt namelijk over welk onderwerp je iets gaat schrijven en dat scheelt een hoop hersenwerk bij het kiezen van een onderwerp.

Wij adviseren ook te focussen op de lange termijn. Onze strategie betreft content is het delen van onze kennis en kunde. Op deze manier bouwen wij het vertrouwen met jou op. En laten we zien wat wij in huis hebben. Voldoet dit aan jouw verwachtingsmanagement en passen wij in jou online marketingplaatje? Dan zijn we een goede match.

Het bijkomende voordeel van efficiënt content creëren is dat je tijd moet investeren in de ontwikkeling. Content is reshareable, wees niet bang om een blog opnieuw te delen.

10. Content marketing is meetbaar

Start met het meten van resultaat. Zo krijg je een goed inzicht in de effectiviteit in verhouding tot de investeringen die je daarvoor hebt moeten doen.

Via Google Analytics stel je doelen in zoals het genereren van informatieaanvragen, het invullen van een contactformulier of het bellen naar een bepaald telefoonnummer. Daarbij neem je in de meest ideale situatie ook het bookmarken van een pagina, delen op social media of het inschrijven op een RSS-feed mee voor de meting.

Wees niet bang voor online resultaten in de eerst fase. Content marketing is en blijft een langdurig proces voordat er keiharde euro’s uit rollen. Via advertentie platformen als bijvoorbeeld Google AdWords, kun je gemakkelijk meten wat je investeert en wat de verkoop van een fysiek product oplevert. Maar, wat als je nu een dienst verkoopt of als je een consultant bent? Dan verkoop je niets fysieks, dus zal je het moeten doen met andere manieren van meten en beslissingen maken.

Voordelen van een content strategie

  • Je komt sneller tot creatieve ideeën
  • Je krijgt meer rust binnen jouw organisatie
  • Er is een duidelijke rolverdeling
  • De lezer of kijker waardeert je harde werk
  • Voorkomt content shock
  • Je verbetert je online vindbaarheid
  • Je creëert meer (loyale) bezoekers
  • Tevreden bezoekers vergroten de conversie