Selecteer een pagina

Effectieve content en je doelgroep aanspreken

In het marketingwereldje hoor ik het continu: zorg voor relevante content. Maar toch, relevante content blijven creëren voor je doelgroep, en het zorgen voor engagement en interactie is niet zo makkelijk. Hoe zorg je voor de beste flow, click open rate voor je nieuwsbrief en zorg je dat mensen interactie voeren met de content die je plaatst op sociale media en zorg je voor relevantie in je online communicatie? Wat is een correcte manier om jouw doelgroep op een open manier aan te spreken? Het begint allemaal bij een strategisch stappenplan. De basis bij het opstellen van een strategie, plan en houvast hoe je jouw doelgroep aanspreekt.

Strategisch stappenplan

Het begint bij het uiteenschrijven van wat je wilt bereiken en hoe. Althans, bij mij. Er zijn ondernemers die het uit het blote hoofd kunnen doen. Maar daar geloof ik niet zo in. Zeker niet als je een grote MKB’er bent met verschillende afdelingen. Of nog groter. Denk maar niet dat Coca Cola post naar post uit haar duim zuigt. Een goed en doordacht plan met SMART geformuleerde doelstellingen is de basis van je strategie. Je bent een stapje dichter bij relevante content voor in online communicatie als je je houdt aan minimaal deze richtlijnen:

  • Speel in op nieuwe ontwikkelingen die het medium je biedt.
  • Weg met push-marketing.
  • Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit.

Creatie van kwalitatieve content kost tijd, geld en ook het bewegen van je doelgroep gaat niet over één nacht ijs. Maar wees niet bang, of je nu opereert in een niche of in een grotere markt met meerdere concurrenten. Met je eigen creativiteit kom je al een heel eind!

Het gaat ook niet om een (te) mooi plan met dure woorden, maar een strategisch stappenplan waarin je de basale dingen vastlegt. Doordat je de basis vastlegt, is het voor iedereen in jouw organisatie duidelijk. Het zou immers heel vreemd zijn, als je klantenservice afdeling extreem amicaal is in haar communicatie, maar winkelmedewerkers vousvoyeren.

27 miljoen stukken content per dag

27 miljoen stukken content per dag. Groot en klein. Snackposts en complete studies. Hoe val je op tussen alle content op online media? Hapklare korte stukken, ja, die doen het vaak goed. De virals op internet zijn vaak kleine, grappige of opmerkelijke stukken content die deelbaar zijn. Naast dat relevante content dus activeert, motiveert en indirect(!) allicht verkoopt. Zijn die mooie blogs, vlogs, video’s vaak ook nog goed voor je autoriteit en SEO op internet.

Meerwaarde creëert binding

Stop met schreeuwen en laat zien wat je weet en kan. Dat is vandaag de dag in principe de clou van content marketing bij online media.

Dan is het verspilling van tijd en energie om aan deze tekstwedloop mee te doen. Je kunt beter zorgen dat jouw content wordt opgemerkt, door heel bewust specifieke inhoudelijk kennis te delen op een heel specifiek tijdstip. – Metismedia

Transformatie in de contentwereld

Een paar jaar geleden was je nog uniek als je een goed werkende en mooie website had. SEO technisch goede teksten kon schrijven en je website responsive was. Vandaag de dag is door middel van thema’s en gemakkelijke CMS systemen als WordPress en Joomla elke website in basis responsive en zijn er tientallen tools om je website wat betreft SEO te optimaliseren. Wil niet zeggen dat dit allemaal zo nauwkeurig gebeurt, maar het neemt wel veel uit handen. Waar je vroeger een specialist voor nodig had.

Wil je opvallen tussen de ruis van alle online communicatie, moet je dus iets unieks verzinnen. Geen kopieergedrag, maar juist je eigen grijze massa laten nadenken. Content moet hand in hand gaan met de behoeften van je doelgroep. Content vandaag de dag is meer wetenschap, het vertellen van een verhaal en weten hoe je je doelgroep aanspreekt. Niet meer alleen de trucjes om hoog te ranken in Google. Maar waarde creëren.

Hoe creëer je waarde?

Bouw een reputatie op door het volgen van onderstaande stappen en richtlijnen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat alles wat je hier leest kopieert, want als immers elke lezer dit doet, is de content strategie niet meer uniek. Deze richtlijnen en tips helpen je wel bij het vinden van jouw drive in de content marketing.

  • Ga in op problemen, vragen en deel je kennis en ervaring met jouw doelgroep. Wees niet een bedrijf achter het social media netwerk maar een persoon.
  • Stel je als marketeer samen met je content dienstbaar op. Content is je beste vriend.
  • Keypoints: vaste regelmaat en authenticiteit zijn belangrijk.
  • Meet het effect van je content en stuur op deze manier bij naar behoefte van je doelgroep.
  • Gebruik een contentkalender en breng in beeld wat je per kanaal plaatst en wanneer.

Switch van pure likes naar ambassadeurs

Likes zijn maar cijfertjes. Een gesprek is veel leuker dan een dikke duim, toch? Kijk verder dan likes en shares, ook als kleine ondernemer. Of je nu een groot of klein marketingbudget hebt, je maakt het verschil door uniek te zijn. Het is niet meer de tijd van generieke content. Daar bedoel ik niet mee dat het onverstandig is om een vast ritme te bouwen in je contentstrategie. Dus op bepaalde dagen bijvoorbeeld bepaalde thema’s aansnijden. Schreeuwen van aanbiedingen of call to actions werkt vandaag de dag niet meer. Ben relevant en dynamisch. Dan doe je het goed!

Onder de streep moet goede content zorgen dat er meer verkeer naar je website komt, meer bewustzijn met je producten en diensten (awareness) en aan het einde meer verkopen. Dit mag alleen geen primair doel zijn.

Data is je beste vriend in jouw stap naar relevante content

Big data marketing: het sluit naadloos aan op effectieve contentmarketing. Ga eens na, 27 miljoen stukken content. Wat voor een data daar uit te halen is. Namen, leeftijd, interesses, ritmes, aankoop- en surfgedrag en nog veel en veel meer. Heb je in beeld wat jouw doelgroep motiveert en inspireert, dan ben je weer een stap dichterbij de perfecte content en contentstrategie. Je weet dadelijk steeds beter hoe je je doelgroep moet beïnvloeden.

  • Bekijk je saleschannels en verzamel klant- en verkoopdata.
  • Neem het leesgedrag van je doelgroep onder de loep via je CMS tool, Google Analytics of je eigen report tool.
  • Breng de weg van schreeuwcontent naar relevante content perfect in beeld met tooling.
  • Visualiseer het online gedrag van je community door het koppelen van de data bronnen.

Personalisatie

Personalisatie is ontzettend belangrijk in je content strategie. Zoals bijvoorbeeld Albert Heijn doet met haar actie-emails is in de aanhef of onderwerpregel de voornaam van de klant noemen. Uit tests is gebleken dat dit effectiever is. Persoonlijke benadering zie je vaak terugkomen in e-mailmarketing campagnes of in chatfuncties op websites of sociale media zoals Facebook.

Merken en contentplatformen

Steeds meer merken switchen en zien dat relevante content op lange termijn meer effect heeft en dat dat is wat de doelgroep wilt. Praxis en Wehkamp zijn bijvoorbeeld 2 mooie merken die hun communicatie kanalen omgedoopt hebben tot een contentplatform, waarbij content en publiek samenkomt en in dialoog gaat met elkaar.

Praxis

MAAKK van Praxis is een mooi platform dat de goede kant op gaat. Met MAAKK gaat Praxis de kant op van het schreeuwen van content (commerciële uitingen) naar juist kwaliteit, laagdrempeligheid en fun. Naast DIY video’s en tutorials, kunnen consumenten ook hun voltooide klussen delen met elkaar

Wehkamp

Wehkamp was jaren geleden een soort Pinterest platform voor inspiratie, alleen dan in een dik boek dat bij elke Nederlander op de deurmat viel. Een dikke catalogus met fashion en textiel. Papieren. Wehkamp maakt een compromisloze beslissing: ze creëert een online communicatiekanaal met broodnodige inspiratie en producten. Magazines, online community’s. Wehkamp doet het allemaal. Erg mooi om te zien! Recent wisselde Wehkamp haar online bladerbare magazine in voor een community gedreven contentplatform.

Het nieuwe tijdperk van content

Samen met Online Media Advies het verschil maken in jouw contentstrategie? Graag! Ik adviseer en motiveer je graag om de juiste beslissingen te maken naar aanleiding van jouw online media doelstellingen. Uitvoering en strategie help ik je beide graag mee. Laten we kennismaken