Selecteer een pagina
In dit blog wil ik je het een en ander vertellen over Facebook marketing en het bevorderen van interactie tussen jou (je merk) en je doelgroep. Je wilt graag dat jouw content, interactie genereert en dat men met jouw content/je merk in gesprek gaat. Content moet aanspreken en moet motiveren of herkenbaar zijn.

Spring snel naar een van de volgende onderwerpen:

  • Wat is daadwerkelijk interactie op social media?
  • Wat zijn de richtlijnen op Facebook betreft winacties?
  • Unieke ideeën voor het voeren van interactie met jouw doelgroep
  • Succes boeken met jouw online campagnes en interactie bevorderen
  • Verschil tussen mensen en merken
  • Online werkwijze: wat, wanneer, hoe en met welk doel? 

Wat is interactie?

Interactie volgens Wikipedia is vrij simpel en helder. Maar, het daadwerkelijk ‘creeëren’ van interactie, is een ander verhaal. 

Interactie of wisselwerking is het op elkaar reageren door zaken, processen, personen of organisaties. Het betreft een zeer groot aantal en daarmee zijn er dan ook vele verschillende soorten interactie. Zo heeft sociale interactie betrekking op het handelen van personen dat elkaar beïnvloedt. Interactie is er echter ook bij natuurkundige, chemische, biologische en ecologische processen, niet alleen onderling, maar ook met elkaar.

Social media effectief inzetten, betekent luisteren naar jouw doelgroep en inspelen op recente trends en ontwikkelingen. Niet het schreeuwen van aanbiedingen of het door schreeuwen van content en winacties mensen willen koppelen aan jouw merk. Kwaliteit boven kwantiteit. 

Binden van jouw doelgroep en effectieve interactie bevorderen

Ik kom het te vaak tegen en telkens, voelt het als een steek in m’n hart. Social media bureaus die ‘like, share & winacties’ gebruiken om ‘interactie’ te bevorderen en de getallen voor bereik, interactie of engagement omhoog zien gaan. Tijdelijk welliswaar. En, is dit de manier waarop jij jouw doelgroep wilt bereiken?

Kijken we naar de ontwikkeling van Facebook algoritme en de nieuwe richtlijnen, waarin wordt gezegd dat like, share en winacties uit den boze zijn, krab ik mij nogmaals achter mijn oren. Ik zie talloze social media bureaus dit doen voor hun klanten. Waarbij ik denk: is dit jouw verkooptechniek? Kortstondig de stats omhoog krikken en ‘verkopen’ dat je successen hebt geboekt. Het enige waar like, share en winacties nog voor kunnen dienen, zonder dat het je bergen met geld kost in advertising budget, het gratis weggeven van de prijs en het betalen van je content manager, is traffic naar je website. Maar, deze traffic komt waarschijnlijk niet van bezoekers die jouw merk of product aanbevelen of al kennen. Mensen die het puur doen, om te liken en te winnen. Geen kwalitatieve mensen die je bereikt en welke je aan jouw merk kan binden, toch?

Back to your roots

Ook worden bedrijfsmatige Facebook pagina’s, weggeduwd in het nieuwsoverzicht. Dit, omdat Facebook terug wilt naar haar basis – waarbij delen, connecten en contact onderhouden met vrienden, familie en relaties het basisdoel en de hoofdactiviteit van Facebook is en was.

Facebook is een kanaal waar steeds minder mensen vertrouwen in hebben. Facebook is een entertainment kanaal geworden en heeft een deel van het vertrouwen van de gebruikers verloren.

Ik zag laatst een Facebook marketingbureau dat hartstikke trots was op het feit, dat ze voor 100 euro, 16.000 mensen in Maastricht bereikt hebben (geconcentreerde benadering). Knap, voor 100 euro. Dat moet gezegd worden. Maar hoe? Een like en win actie. Sowieso tegen de richtlijnen en het principe van Facebook in. En wil je op deze manier je doelgroep uitbreiden of likers en aantallen op Facebook – of het medium waar je ook op actief bent – bereiken? Like, deel en win is zó 2017 en zo achterhaald.

Gelukkig gaat Facebook strenger optreden tegen dit soort winacties alsmede worden engagement bait posts bestraft. Bedrijfs- en fanpagina’s zullen dus veel creatiever moeten zijn met hun content. Fijn voor Facebook gebruikers en een mooie uitdaging voor ons content creators.

Hoe dan wel?

Interactie bevorderen door het etaleren van je kennis en kunde is één. Voorbeelden hierin zijn voor mij online marketing bureau Fingerspitz en advocate Charlotte Meindersma. Kennis en kunde etaleren, hier een verdienplaatje aan koppelen door het aanbieden van e-materiaal (boeken, templates of whitepapers) en mensen hier een (zacht) prijsje voor laten betalen. Al zou dit niet het primaire doel moeten zijn van jouw online platform. Tuurlijk moeten er altijd keiharde euro’s verdiend worden, om je heerlijke sandwich op te kunnen eten tijdens een mooie zomermiddag. Maar, als het gaat om online reputatie, social media interactie en het koppelen van mensen aan merken, kies dan liever voor een dubbele boterham, zonder slasaus. Ook lekker en zeker niet minder goed. Probeer door een objectieve mening en jouw kennis en kunde (je daadwerkelijke USP’s) je doelgroep te beïnvloeden en vooral te binden en te boeien.

Houding van jou en je doelgroep

Wat is nog over van jouw online reputatie? Of heb je een stevig fundament? Weet je positie en kom erachter hoe mensen over jou denken. 

Communiceer

Communiceer met jouw doelgroep en laat je doelgroep meepraten. Tuinmeubelwinkel, recruiter of eenpitter. Laat zien wat je bezighoud.

Mission accomplished

Betrek je doelgroep bij jouw activiteiten door te communiceren én te luisteren.

Belangrijke punten om rekening mee te houden:

  • Doe je niet beter voor dan je bent
  • Behandel je doelgroep, zoals ze behandeld willen worden
  • Ga dieper in op de interesses van je doelgroep
  • Houd je aan de richtlijnen van het medium
  • Doe niet beter dan best

Vandaag de dag gooien alle innovatieve marketingbureaus je ook plat met de termen ‘ontdke je eigen waarde’ en deel je ‘eigen expertise’. Door het schrijven van blogs, unieke content te creeëren die (meer)waarde biedt. Maar niet alleen een uniek blog zorgt voor meer interactie. Je gehele distributie keten van content tot aan online reputatie moet kloppen, wil een bezoeker betrokken raken met jouw merk, jouw product of dienst.

Breng eens voor jezelf overzichtelijk in kaart hoe mensen over je denken. Het begint al bij het lezen en vragen naar reviews en meningen van jouw opdrachtgevers. Men laat deze kleine aandachtspunten vaak liggen, maar toch zijn het ook kleine dingen die uiteindelijk de grote doorslag geven.

Vandaag de dag is het ‘community’ principe en samen co-creeeren van kennis, op social media alsook tijdens offline events erg booming. Naast uberhaupt het co-creeren van kennis tijdens events of offline, is het ook belangrijk om events online en offline op elkaar te laten aansluiten. Het is maar even een zijstapje.

Doe je niet beter voor dan dat je bent

Social media en het gedrag van mensen is voor een bepaald gedeelte een zwart gat. Algloritmes veranderen continu, het gedrag van mensen is niet voor de volle 100% te voorspellen en content is er in overvloed. Opvallen doe je dus niet meer alleen met like en winacties.

Ik zeg altijd: content welke je niet wilt promoten, sta je dus ook niet volledig achter. En waarom, zou je content waar je niet volledig achter staat, promoten of verspreiden? Hier komt het welbekende begrip ‘relevantie’ weer om de hoek. Relevante content welke betrokkenheid creëert kan je gerust mee adverteren.

Connect your brand

Mensen het gezicht laten worden van jouw bedrijf. Je ziet het de grote beren doen, maar ook de kleine(re) MKB’ers kunnen het. Spreek niet van het ‘we’ gevoel (behalve als je het ook écht samen doet), maar koppel een persoonlijkheid – een gezicht – aan jouw medium. Maak het op deze manier persoonlijker en vooral toegankelijker. Verleg je verdienmodel, naar branding en het bevorderen van jouw online engagement en reputatie. Dat is een aanpak die werkt!

Je ziet het steeds meer ook bij (pop)artiesten en muzikanten. Zodra zij hun persoonlijke verhaal vertellen in foto’s, video’s en liedjes, werkt social media en wordt de interactie en de band tussen fans en artiest vergroot. Maar, als er dan een promotionele post tussendoor komt, waarvan je ziet dat deze door het management van de artiest is vormgegeven, werkt het bericht ineens minder. Natuurlijk zie ik als buitenstaander niet exact de grote getallen die achter het Facebook bericht hangen, maar aan de buitenkant en de globale reacties, likes, shares en het bereik/terugkomst in het nieuwsoverzicht, zie je dat het minder werkt.

Interactie voeren vandaag de dag, bereik je door betrokken content. Laat zien wie er achter je merk zit. Leuke tekstjes of quotes werken ook altijd, uiteraard wel branchegerelateerd!

Het draait en gaat alleen maar over relevantie en relevant zijn voor jouw doelgroep.

Wil jij nu ook hulp bij het creëren van jouw online identiteit of bij het bepalen van jouw route? Ik help je graag!