Selecteer een pagina
Offline en online communicatie. Het zijn twee totaal verschillende werelden. Maar toch heb je ze allebei nodig. In je strategie, in je communicatie. De afgelopen jaren was het online first, niet alleen door de nieuwe mogelijkheden die dit voor businesses aanboorde, maar ook omdat iedereen dacht ‘Wow! Cool. Nieuwe mogelijkheden. Innoveren en vooral met de stroom mee gaan.’ Dat is tof, maar met de kudde meegaan zorgt er ook voor dat je springt in het diepe zonder expertise. Offline communicatie biedt vandaag de dag evengoed interessante mogelijkheden.

In de beginfase van de lancering van een platform kan dat nog niet zo’n kwaad. Je hebt immers nog geen mega audience opgebouwd. Vandaag de dag is online communiceren vluchtig, snel, worden dingen verkeerd geïnterpreteerd en offline bereik je niet iedereen. De impact van online is immers overweldigend, als je er geen zuiver overzicht van hebt. Zomaar wat kreten van ondernemers, sommige wanhopig die nu ineens niet meer de weg weten in het online landschap en offline aangeven dat de traditionele marketingmethoden niet meer optimaal werken.

Het begint vaak bij simpele methodische stappen die je meer inzicht geven in je huidige stand van zaken. Ook hoe je het beste je huidige online én offline kanalen kan combineren voor het beste rendement en resultaat. In dit blog lees je enkele ervaringen en tips!

Consistente merkidentiteit

Met een consistente merkidentiteit bedoel ik het terug laten komen van dezelfde vormgeving in je grafische uitingen, de kunst van het opvallen met je logo en een consistente en duidelijke strategie hebben hoe je je merk wilt profileren. Of dit nu je kleine bedrijfje is, je dienst of jij als grote BV. Mensen moeten jou, jouw communicatieuitingen en je diensten gaan herkennen. Dit kan zowel in offline communicatieuitingen alsook online toegepast worden.

Combineer en profiteer

Combineer de offline en online kanalen. Best of both worlds en ze versterken elkaar ook nog eens. Dus, je promoot je fysieke winkel via social media en je online producten in je webshop via je social media kanalen. Het gaat heen en weer. Fysiek wordt fysiek en online gepromoot, en online wordt online en fysiek gepromoot. Elke communicatieuittingen en campagne laat je zo op elkaar inspelen, in elkaar overlopen en bottomline: elkaar versterken.

Ik maak altijd gebruik van de CUT methode. Dat wil zeggen, ik hak elk aspect op in stukjes en in een duidelijk, behapbaar en logisch plan. Dus niet een eindeloze strategie met moeilijke woorden, doelstellingen die niet smart geformuleerd of onhaalbaar zijn.

Online promotie voor offline events

Dat werkt perfect! Je hebt bijvoorbeeld een fysieke winkel, waar je eens per maand een demosessie organiseert. De bedoeling: zo veel mogelijk mensen naar die winkel krijgen en rumoer creëren rondom het event, toch? Betrek daarom al je communicatiekanalen erbij en schreeuw het van de daken. Je bent er trots op dat die sessie er is, dus laat het ook jouw doelgroep, klanten en vrienden weten.

Probeer enerzijds al je communicatiekanalen met unieke content erbij te betrekken. Maar ook offline je event te promoten. Kleinschalig, grootschalig, maar wel specifiek. Door middel van flyers, banners of reclameposters. Doordat de online stroom enorm groot is, val je op als je het offline aanpakt. Een persoonlijke uitnodiging die iemand fysiek in de handen kan nemen, kan daarom bijvoorbeeld het verschil maken.

Offline advies over offline en online communicatie?

Wil jij nou online media advies? Hoe zet je het beste offline & online communicatie in, zodat je het beste van twee werelden hebt? Ik adviseer je graag in een persoonlijk gesprek. Naar aanleiding van jouw doelstellingen gaan wij resultaatgericht te werk.